Vantaalainen Tuukka Saimen oli ensikertalaisena ehdolla kuntavaaleissa keväällä 2021. Yrittäjätausta toi näkemystä hyvin suunnitellun ja onnistuneen vaalikampanjan tärkeydestä.
Tarve
Ensikertalaisella kuntavaaliehdokkaalla tarve tunnettuuden kasvattamiseen oli kova, samoin omien ajatuksen avaaminen syvemmin. Tahto kuntavaikuttajaksi oli todellinen ja mietintää aiheutti potentiaalisten äänestäjien tavoittaminen koko vaalipiirin alueella. Korona-aika lisäsi haastetta äänestäjien tavoittamiseen, kun kohtaaminen kasvokkain vaalitapahtumissa ei onnistunut.
Ratkaisu
Kampanjaan valittiin toisiaan tukevat ja eri kohderyhmiä tavoittavat mediat. Tunnettuuden kasvattamiseen printti- ja bannerimainonta alueen luetuimmassa kaupunkilehdessä, Vantaan Sanomissa. Massojen tavoittamiseen hyödynnettiin digitaalista ulkomainontaa vaalipiirin suurilla Big One -median näytöillä. Jokaiseen talouteen jaettavalla vaaliesitteellä päästiin potentiaalisten äänestäjien kotiin.
Omien ajatusten laajempaan viestintään osuva valinta oli digitaalinen natiivikampanja luotettavassa mediaympäristössä, kaupunkilehti Vantaan Sanomien uutisvirrassa, jutun omaisena natiivimainoksena. Natiiviin johdattivat myös bannerit lehden verkkosivulta.
Tärkeässä roolissa oli kampanjan kesto ja aikataulutus. Kampanja toteutettiin porrastetusti ajalla 1.4.-13.6.2021.
Tulos
Äänten jakautuminen tasaisesti vaalipiirissä kertoo kampanjan tavoittaneen kohderyhmän hyvin eri puolilla Vantaata. Monikanavaisen vaalikampanjan mediat tavoittivat onnistuneesti erilaisia äänestäjiä, kun viesti nähtiin toistuvasti useissa eri kanavissa.
Kummassakin natiivikampanjassa lukijamäärät olivat hyvät ja sisältö selvästi kiinnosti lukijoita. Kampanja aktivoi potentiaalisia äänestäjiä toivotulla tavalla ja johti tavoitteeseen, kun ensikertalainen valittiin Vantaan kaupungin valtuustoon.
Kiinnostuitko kampanjasta? Mediatalo Keskisuomalaisen mediamarkkinoinnin asiantuntijat palveluksessasi!
Lue lisää:
Kun haluat tavoittaa valtakunnallisesti >>
Kun haluat tavoittaa paikallisesti, valitse alueesi tästä >>
Sain Vantaalla 808 ääntä ja olin ensikertalaisena 13. koko vaalipiirin äänimäärässä. Puolueen ensikertalaisten joukossa sain kaikkien aikojen suurimman äänimäärän.
Mediakumppanin asiantuntemus paikallisesta markkina-alueesta, ymmärrys eri mainosmuodoista ja aikataulutuksesta oli onnistuneen vaalikampanjan avain. Mediatalo Keskisuomalaisen Vantaalla työskentelevä mediamyyjä Jukka Pasanen kertoi selkeästi kunkin kanavan vahvuuden ja ohjeisti, minkälainen viesti kussakin mediassa parhaiten toimii.
Parasta oli, että sain rauhassa keskittyä omaan vaalityöhön, kun annoin markkinoinnin luotettavan ammattilaisen käsiin. Vaikka käytin viittä eri kanavaa, sain ne kaikki saman kumppanin kautta. Se oli erityisen helpottavaa!
Tuukka Saimen
Kunnanvaltuutettu
Näin toteutettiin ensikertalaisen valtuustopaikkaan johtanut kuntavaalikampanja
Digibannerit | vantaansanomat.fi | 1.4.-13.6. |
Digitaalinen ulkomainonta | Big One -media | 24.5.-13.6. |
Kaksi diginatiivia vantaansanomat.fi | Tutus natiiveihin taulukon alta* |
5.-30.5., uniikit kävijät 1284, ka. sivulla vietetty aika 1 min 38 s 5.-11.6., uniikit kävijät 940, ka. sivulla vietetty aika 2 min 17 s |
Vaaliesite | Suorajakelu kotitalouksiin | 26.5. |
Printtimainonta | Vantaan Sanomat |
kolme toistoa: 26.5., 9.6., 12.6. ilmoituksen koko 1/4 sivua |
*Tutustu diginatiiveihin: